Elever

Elever

Är du nyfiken på VBU:s ekonomiprogram? Här kan du läsa om vad elever har tyckt. 

"Vi behövs överallt"

Visste du att man kan få arbete som gymnasieekonom direkt efter gymnasiet om man går ekonomiprogrammet? 

Martin Törnqvist valde att gå ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi, för att det är högskoleförberedande. 

– Det som är bra är att vi får lära oss saker som man kan ha nytta av i verkliga livet, som marknadsföring och företagsekonomi. Det är väldigt bra att ha om man till exempel vill starta eget företag. 

– Dessutom är det bra sammanhållning och bra lärare. Jag kände inga på programmet när jag började, men nu är vi tajta i klassen.

– Jag gillar att vi först får lära oss teoretiskt och sedan applicera det vi lärt oss i praktiken när vi driver eget UF-företag.  

– Ekonomer och jurister behövs överallt, därför är det lätt att får jobb efter att man gått ekonomiprogrammet, berättar Martin. Vi besökte PwC (ett stort ekonomiföretag), där berättade de att man kan bli så kallad gymnasieekonom direkt efter gymnasiet, då får man arbeta mycket med bokföring och sånt.

– Jag kommer jobba med ekonomi ett tag efter att jag tagit studenten, berättar Martin. 

Om Martin ska studera tror han att han kommer att välja en utbildning som handlar om ledarskap eller projektledning.

– Att studera på VBU:s ekonomiprogram är roligt, intressant och lärorikt, avslutar Martin.

”Bra att kunna ekonomi”

Marcus Tillman har siktet inställt på att börja arbeta i familjeföretaget direkt efter gymnasiet, och där räknar han med att få stor nytta av att kunna en del ekonomi.

– Jag tror att det är bra att kunna företagsekonomi oavsett om man tänker plugga vidare eller om man som jag räknar med att ha eget företag någon gång i framtiden. Dessutom är programmet väldigt brett, så det finns många olika möjligheter att gå vidare.

Ganska ofta arbetar eleverna i grupp, men det är förstås också en hel del enskilt teoretiskt pluggande.

– På ekonomin har vi bland annat pratat en del om marknadsföring. Då fick vi i uppgift att kolla i tidningarna och ta fram ett exempel på bra reklam och ett exempel på reklam där vi tyckte att företaget hade marknadsfört produkten på ett mindre bra sätt. Sedan fick vi presentera och diskutera vad vi tycker att det är som gör reklamen bra eller dålig.